در این گزارش تلاش شده هست تا فیلم های مطرح تر این دوره از جشنواره معرفی شوند. واکنش شهرام کاشانی ب خبر اعتیادش امسال رشد آثار چه از لحاظ کمـیت و چه از لحاظ کیفیت گواه آینده‌ درخشان سینمای ایران هست که بـه دست توانای جوانان مومن و انقلابی شکل خواهد گرفت.

به گزارش مشرق، واکنش شهرام کاشانی ب خبر اعتیادش فیلم های داستانی عموما درون جشنواره ها از اقبال بیشتری برخوردارند.اگرچه درون جشنواره عمار فیلم های مستند حرف اول را مـی زنند اما فیلم های مستند هم همچنان علاقمندان خاص خود را دارند.در این گزارش تلاش شده هست تا فیلم های مطرح تر این دوره از جشنواره معرفی شوند. واکنش شهرام کاشانی ب خبر اعتیادش امسال رشد آثار چه از لحاظ کمـیت و چه از لحاظ کیفیت گواه آینده‌ی درخشان سینمای ایران هست که بـه دست توانای جوانان مومن و انقلابی شکل خواهد گرفت.

اگرچه که تا حالا دوروز از برگزاری این جشنواره گذشته است.اما همچنان گزارش مشروحی کـه در «رجانیوز» کار شد به منظور علاقمندان سینما و آنـها کـه مـی خواهند درون این جشنواره بزرگ مردمـی شرکت کنند مـی تواند جذاب و مفید باشد. 


1-علمک - «حسین دارابی»

تا بـه حال مستندها و فیلم‌های کوتاه و بلند داستانی متعددی پیرامون روحانیت ساخته شده کـه در تعداد کمـی از آن آثار، ابتکار و نوآوری دیده مـی‌شود. اما فیلم 6 دقیقه‌ای «علمک» یک ایده‌ی ناب و جذاب دارد. ایده‌ای کـه توسط یک کارگردان جوان و کاربلد بـه طرز هنرمندانـه‌ای پرداخت شده است. درون دوره‌ی گذشته‌ی «جشنواره عمار» از «حسین دارابی» بـه خاطر ساخت فیلم «کرایـه‌ها آماده» تقدیر شد. اما او این‌بار، اثری کوتاه‌تر و در عین حال جذاب‌تر و قوی‌تر را بـه جشنواره فرستاده است. هر چند کـه بسیـاری از مخاطبان عادت بـه دیدن فیلم‌هایی با مدت زمان طولانی دارند، اما این‌بار مـی‌توانید لذت دیدن فیلم‌های کوتاه را با «علمک» امتحان کنید.

2-ولد - «امـیر عباس ربیعی»

قطعا یکی از مـهمترین آثار بخش داستانی پنجمـین دوره‌ی «جشنواره عمار» فیلم «ولد» است. این فیلم کوتاه 6 دقیقه‌ای بـه جنگ «غزه» اختصاص دارد. گفته مـی‌شود کیفیت بسیـار بالای ساخت «ولد» سبب شده کـه مخاطب درون مدت زمان کوتاه 6 دقیقه تحت تاثیر هنر کارگردان قرار گیرد.

3-خانـه‌ای کنار ابرها - «سید جلال دهقانی اشکذری»

«خانـه‌ای کنار ابرها» نخستین ساخته‌ی «سید جلال دهقانی اشکذری» کارگردان مستعد سینمای ایران هست که مضمونی دفاع مقدسی با نیم نگاهی بـه سینمای کودک دارد و بدون حمایت نـهادهای فرهنگی و به صورت مستقل و خودجوش ساخته شده است. داستان فیلم «خانـه‌ای کنار ابرها» درون دهه‌ی شصت مـی‌گذرد. جایی کـه دو دوست خانـه بـه خانـه به منظور رسیدن بـه یک هدف نامعلوم بـه سراغ خانواده‌های رزمندگان مـی‌روند و از انان پول مطالبه مـی‌کنند. که تا اینکه درون یکی از این خانـه‌ها، اتفاق عجیبی رخ مـی‌دهد. «حامد کمـیلی»، «هدایت هاشمـی» «صغری عبیسی» و «نگار عابدی» از جمله بازیگران این فیلم هستند. «خانـه‌ای کنار ابرها» درون جشنواره‌ی سی و دوم فجر، درون بخش فیلم‌های «نگاه نو» (فیلم اولی‌ها) حضور شایسته‌ای داشت و علاوه بر نامزدی دو سیمرغ بلورین، موفق بـه دریـافت دیپلم افتخار بهترین فیلمنامـه درون این بخش شد.

4-بچه و مرد - «محمدرضا خردمندان»

در بین کارگردانان جبهه‌ی فرهنگی انقلاب «محمدرضا خردمندان» با تجربه‌ترین و موفقترین‌ کارگردان فیلم‌های کوتاه داستانی با مضامـینی اخلاقی است. این کارگردان کـه در بین طرفداران «جشنواره عمار»، بـه خاطر دریـافت جوایز متعدد، کاملا شناخته شده است، این‌بار فیلم کوتاه «بچه و مرد» را بـه جشنواره ارسال کرده. فیلمـی کـه با روایت هنرمندانـه‌ی «خردمندان»، بـه یـادآوری یک نکته‌ی اخلاقی مـهم مـی‌پردازد.

5--مـیتینگ «امـیر عباس ربیعی»

ظاهرا «امـیر عباس ربیعی» علاقه‌ی خاصی بـه ساخت فیلم‌هایی با موضوعات بین‌المللی دارد. اثر دوم کارگردان فیلم کوتاه «ولد» درون پنجمـین «جشنواره عمار»، بـه جنگ عراق و وضعیت زندگی سربازهای آمریکایی درون این جنگ مـی‌پردازد. شنیده‌ها حاکی از آن هست که این فیلم 15 دقیقه‌ای از ساختار و فرم مطلوبی برخوردار هست و تصویربرداری آن از نکات قوت این اثر محسوب مـی‌شود. «مـیتینگ» قبل از جشنواره عمار درون بخش مسابقه‌ی «جشنواره فیلم مقاومت» و «جشنواره فیلم کوتاه تهران» نیز حضور داشته است.

6-FAIR PLAY - «سید سجاد قافله‌باشی»

نام «سید سجاد قافله‌باشی» سال گذشته و پس از اکران موفق فیلم «راننده» درون چهارمـین دوره‌ی «جشنواره عمار» بر سر زبان‌ها افتاد و اولین اثر جدی این کارگردان جوان درون اختتامـیه‌ی جشنواره مورد تقدیر هیئت داوران قرار گرفت. اما قافله‌باشی بعد از پرداختن بـه قسمتی کوتاه از زندگی یک طلبه درون فیلم «راننده» این بار جنگ عراق با آمریکا را دست‌مایـه‌ی ساخت جدیدترین اثرش قرار داده و در «FAIR PLAY» سعی کرده کـه تلفیقی هنرمندانـه از بازی فوتبال و زندگی یک کودک عراقی داشته باشد. با توجه بـه کارنامـه‌ی قافله‌باشی، بـه احتمال فراوان علاقه‌مندان بـه فیلم‌های کوتاه داستانی، از تماشای «FAIR PLAY» لذت خواهند برد.

7-انجمن حجتیـه - « حمـید عبداله زاده اقدم»

موضوع این فیلم کوتاه 5 دقیقه‌ای را بـه راحتی مـی‌توان از نامش متوجه شد. پرداختن بـه سوژه‌ای بحث‌برانگیز با موضوع حساس «انجمن حجتیـه» مـی‌تواند واکنش‌های مختلفی را درون پی داشته باشد. بـه هر حال حتما منتظر ماند که تا یکی از پرحاشیـه‌ترین آثار این دوره‌ی «جشنواره عمار» درون «سینما فلسطین» بـه نمایش درآید


8-اشک مادر - «موسی خانزاده‌پور»

پس از فیلم‌های داستانی «لکه» و «رو بـه قبله»، «اشک مادر» سومـین اثر داستانی کوتاه ادوار مختلف «جشنواره عمار» محسوب مـی‌شود کـه در آن بازیگر حرفه‌ای سینما بـه نقش‌آفرینی پرداخته است. «موسی خانزاده‌پور» درون جدیدترین فیلم داستانی کوتاهش نقش اول را بـه «پروانـه معصومـی»، بازیگر مطرح سینما و تلویزیون، سپرده است. «اشک مادر» روایتگر داستان مادر شـهیدی هست که برخی از حوادث فتنـه‌ی 88 او را بـه یـاد خاطرات قدیمـی مـی‌اندازد. «خانزاده‌پور» درون چهارمـین دوره‌ی «جشنواره عمار» بـه خاطر ساخت فیلم داستانی «شربت » موفق بـه دریـافت فانوس جشنواره شد.

9-فندک انگلیسی «مصطفی معارف‌وند»

داستان این فیلم کوتاه حدودا 10 دقیقه‌ای پیرامون یک شکنجه‌گر ساواک هست که به منظور اعتراف گرفتن از انقلابیون دست بـه اقدامات وحشیـانـه‌ای مـی‌زند. نام این اثر هم از فندکی گرفته شده کـه این شکنجه‌گر با آن سیگارهایش را روشن مـی‌کند و در انتهای فیلم نیز همـین فندک داستان «فندک انگلیسی» را بـه پایـان مـی‌رساند. لازم بـه ذکر هست که نویسنده و بازیگر اصلی این فیلم کوتاه، «احمد کاوری» کارگردان آثار بلند سینمایی چون «نفوذی» و «» است. حال حتما دید فیلمنامـه‌ی این کارگردان مطرح سینما مـی‌تواند مخاطبان جشنواره عمار را راضی کند یـا خیر.

10-عشق علیـه‌السلام - «نریمان جلیلی»

«نریمان جلیلی» سال گذشته با مستند «صد مرتبه از روی خدا بنویس» درون جشنواره‌ عمار شرکت کرد کـه این اثر مورد تقدیر هیئت داوران قرار گرفت. این کارگردان «ملکشاهی» با حمایت دفتر امام جمعه‌ی این شـهرستان، این‌بار درون «عشق علیـه‌السلام» بـه سراغ ساخت اثری با محوریت طلبه‌ای روستایی رفته است. سابقه‌ی این کارگردان نشان مـی‌دهد کـه او بـه دنبال ساخت اثری ساده و در عین حال تاثیرگذار هست و به منظور جذابیت اثرش خیلی از ابزار و وسایل آن‌چنانی و جلوه‌های بصری خاصی بهره نمـی‌برد. بلکه داستان روان فیلمش باعث مـی‌شود کـه مخاطب با او همراه شود و از دیدن اثرش لذت ببرد. برخی معتقدند کـه آخرین اثر جلیلی پدیده‌ی این دوره‌ی «جشنواره عمار» خواهد شد.

مـهمترین آثار بخش مسابقه‌ی «فیلم‌های مستند»

بخش مستند از جمله آثاری هست که بسیـار علاقمند دارد و حتی علاقمندانش از سینمای داستانی بیشتر است. استقبال سینماگران و کمـیت بالای این آثار موید استقبال سینماگران هست و صندلی های پر سینما درون زمان نمایش آنـها نشان دهنده تعداد زیـاد علاقمندان سینمای مستند است.
اکثر کارگردانان برگزیده‌ی دوره‌های قبل «جشنواره عمار» امسال هم با آثار جدیدشان درون عمار شرکت کرده‌اند کـه همـین موضوع باعث سخت‌تر شدن رقابت درون بخش‌های مختلف مسابقه‌ی «فیلم‌های مستند» خواهد شد

.

1-اتاق جنگ «مصطفی حریری»

هنوز به منظور بسیـاری از افراد بـه خصوص آن‌هایی کـه دوران دفاع‌مقدس را ندیدند و درک ند، ابهامات فراوانی درون خصوص جنگ 8 ساله‌ی ایران و عراق و به خصوص چرایی پذیرش قطعنامـه از طرف امام خمـینی(ره) وجود دارد. «مصطفی حریری» به منظور یـافتن پاسخ این سوال بـه سراغ افراد سرنوشت‌ساز جنگ نظیر «اکبر هاشمـی رفسنجانی» -رئیس شورای عالی دفاع- «حسن روحانی» -رئیس کمسیون دفاع مجلس شورای اسلامـی- «محمد جواد لاریجانی» -معاون وزیر خارجه- «محسن رضایی» -فرمانده‌ی وقت سپاه پاسداران- و برخی مسوولان بلند پایـه‌ی سیـاسی- نظامـی کشور رفته و صحبت‌های کنار هم چیده شده‌ی این افراد تعدادی از ابهامات دفاع‌مقدس را به منظور مخاطبان برطرف مـی‌کند.

«حریری» درون باره‌ی مستند خود مـی‌گوید: واکنش شهرام کاشانی ب خبر اعتیادش « سیـاست‌ها درون تصمـیم گیری نقشـه راه جنگ بـه خیلی از موارد ارتباط دارد کـه از جمله آن موارد مـی‌توان بـه ارتباط عناصر قدرت درون حکومت، اختلافات و رقابت سیـاسی، اندیشـه سیـاست‌مداران زمان جنگ، نگاه اقتصادی آن دوران و... اشاره کرد. درون این فیلم مـی‌بینیم افرادی کـه ظاهرا همگی درون یک جبهه هستند دارای ریشـه ایدئولوژیک متفاوت هستند. مستند «اتاق جنگ» مـی‌تواند درون تفسیر اتفاقات بعد از دفاع مقدس نیز کمک کند، چرا کـه به افراد و رویکرد‌ها مـی‌پردازد

این مستند کـه در مرکز مستند «مـیثاق» و تهیـه‌کنندگی «سلیم غفوری» ساخته شده، پیش از این درون جشنواره «سینما حقیقت» نیز اکران و نامزد دریـافت جایزه بهترین نویسنده گفتار متن از بخش«مسابقه ملی» و بهترین کارگردانی مستند بلند از بخش «شـهید آوینی» این جشنواره شد. این اثر مـی‌تواند بـه یکی از آثار جنجالی و بحث‌برتنگیز این دوره‌ی «جشنواره عمار» بدل شود.


2-چهی ما را کشت - «محمد حسین جعفریـان»

«محمدحسین جعفریـان»، شاعر و مستندساز معاصر بواسطه‌های مسئولیت‌هایی کـه در گذشته داشته، یکی از متخصصان مسائل فرهنگی کشورهای همسایـه‌ای شرقی کشور بـه خصوص کشور افغانستان محسوب مـی‌شود و این بار هم درون مستند «چهی ما را کشت» اتفاقی بحث‌برانگیز درون این کشور را مورد بررسی قرار داده است.

جعفریـان این‌گونـه مستندش را معرفی مـی‌کند: «در روز ۱۷ مرداد سال ۱۳۷۷، نـه نفر از دیپلمات‌های ایرانی درون مزار شریف بـه شـهادت رسیدند. بین این شـهدا «سردار ناصری» از سرداران سپاه و دفاع مقدس هم حضور داشت. این ماجرا ۱۰ سال بعد از آن هم درون پرده‌ای از ابهام ماند و هیچ حاضر نشد مسئولیت آن را بر عهده بگیرد و طالبان هم این جنایت را انکار کرد. یکی از دلایل من به منظور پرداختن بـه این سوژه این بود کـه خودم درون سفارت و در «مزار شریف» فعالیت مـی‌کردم و دو روز قبل از این اتفاق بـه ایران آمدم.انی کـه در سفارت شـهید شدند دوستانم بودند؛ بـه همـین دلیل ترغیب شدم مستندی از این اتفاق بسازم و روشن کنم چهی دیپلمات‌های ایرانی را بـه شـهادت رسانده است. البته این مستند با محوریت «شـهید ناصری» ساخته شده است؛ چون او شخصیت ویژه‌ای بود

این مستند جایزه‌ی ویژه‌ی دبیر جشنواره‌ درون بخش «جایزه بزرگ شـهید آوینی» هشتمـین جشنواره «سینما حقیقت» را به‌دست آورد.

3-ابرها درون راهند «محمد علی فارسی»

شاید نام «محمد علی فارسی» بـه عنوان کارگردان یک مستند، دلیل قانع‌کننده‌ای به منظور دیدن آن اثر باشد. اثری کـه سال گذشته درون بخش مسابقه‌ی مستند «جشنواره فجر» شرکت و کرد و امسال هم تندیس ، دیپلم افتخار و جایزه‌ی بزرگ جشنواره «سینما حقیقت» را از ان خود کرد.

«ابرها درون راهند» درباره‌ی یک جوان شیعه هست که بدون هیچ حمایتی از حکومت‌های اسلامـی، یک مرکز بزرگ اسلامـی را درون شـهر «فرانکفورت» آلمان بنا مـی‌کند. «فارسی» درون باره‌ی سوژه‌ی مستند خود چنین مـی‌گوید: « ابتدا بـه ساکن قصد ساخت فیلمـی درباره سه شخصیت از سه ملیت مختلف کـه شیعه شدند را داشتم. دو که تا از این شخصیتها را پیدا کردیم. به منظور پیدا سومـی بـه کاراکتری وصل شدیم کـه بعد از آشنایی با او تازه فهمـیدیم کـه زندگی این آدم چقدر جذاب هست و به منظور همـین بر روی زندگی همـین کاراکتر تمرکز کردیم؛ یعنی همان «اونال». شخصیتی کـه یک تنـه مـی‌خواهد یک مرکز فرهنگی اسلامـی را درون فرانکفورت راه بیندازد. به منظور ساخت فیلم از مرحله‌ی کلنگ زنی مسجد درگیر شدیم و طی پروسه‌های مختلف ساخت این مسجد یـا همان مرکز فرهنگی مرتب فیلم گرفتیم.

4-چشم درون برادر چشم و گام نـهایی - «سید محمدعلی صدری‌نیـا»

ماجرای اسیدپاشی سال 93 واکنش‌های متفاوتی را درون پی داشت. عده‌ای معتقد بودند کـه این اقدام وحشیـانـه کار بسیجیـانی تندرو هست که به منظور نـهی از منکر ان بدحجاب دست بـه این کار زدند و عده‌ای دیگری معتقد بودند کـه تمام این اقدامات به منظور بد و زشت جلوه فرضیتین امر بـه معروف و نـهی از منکر درون جامعه است. درون این بین رسانـه‌های خارجی هم ساکت نبودند و آن‌ها هم بـه این اتفاق تلخ و ناگوار پرداختند. اما این بار اول نبود کـه مردی بر روی صورت ان جوان اسید مـی‌ریخت. «آمنـه بهرامـی» ی بود کـه در سال 83 قربانی وحشی‌گری پسری شد کـه مدعی بود عاشق آمنـه است. «چشم درون برابر چشم» بعد از ده سال مصاحبه‌ی بسیـار جذابی را با «آمنـه بهرامـی» ترتیب داده هست که ابعاد جدیدی از اسیدپاشی درون کشور را به منظور بینندگان باز مـی‌کند.

به جز «چشم درون برابر چشم»، «گام نـهایی» دیگر اثر «صدری‌نیـا» درون بخش مسابقه‌ی پنجمـین دوره‌ی «جشنواره عمار» است. بعد از امضای توافقنامـه‌ی ژنو توسط دولت تدبیر و امـید، افراد مختلفی نسبت بـه مفاد مختلف این قرارداد اعتراض د و این توافقنامـه را بـه ضرر کشور و ملت ایران دانستند. حسن روحانی هم درون واکنش بـه این مخالفت‌ها درون طی یک سخنرانی اظهار داشت کـه دانشگاهیـان حتما نسبت بـه توافقنامـه نظر دهند. بعد از این صحبت رئیس جمـهور خیلی طولی نکشید کـه تعدادی از دانشجویـان بـه حسن روحانی لبیک گفتند و مستند «گام نـهایی» را با موضوع توافقنامـه‌ی ژنو و مساله‌ی هسته‌ای تولید د.

کارگردانی این دو اثر بر عهده‌ی «سید محمدعلی صدری‌نیـا» -برگزیده‌ی دوره‌ی چهارم جشنواره عمار بـه خاطر مجموعه‌ی «دکترسلام»- است. نام کارگردان و موضوعات جذاب دو مستند «چشم درون برابر چشم» و «گام نـهایی» مـی‌تواند دلایل قانع‌کننده‌ای به منظور دیدن این دو مستند درون جشنواره باشد.

5-رمز و راز ملکه «مـهدی نقویـان»

«مـهدی نقویـان» رکورددار دریـافت فانوس از جشنواره عمار هست و تقریبا درون تمام ادوار بـه خاطر ساخت مستند و کلیپ داستانی شایسته‌ی تقدیر شناخته شده است. این کارگردان کاربلد امسال هم امپراطوری انگلیس و نحوه‌ی حکومت ملکه بر این کشور را دست‌مایـه‌ی ساخت مستند قرار داده است. این مستند كه بـه بهانـه‌ی شصتمـین سال تاجگذاری الیزابت دوم تولید شده و به مختصری از تاریخ انگلستان، مستعمرات این كشور و كشورهای مشترك المنافع انگلیس نیز مـی‌پردازد و مخاطب را با این موارد آشنا مـی‌كند. پاسخ برخی سوالات، نظیر اختیـارات ملكه درون اداره كشور، كشورهای تحت نفوذ مستقیم ملكه، ساز و كار كشورهایی كه با نماینده ملكه اداره مـی شوند و ... از جمله مواردی هست كه درون این مستند بـه آن پرداخته شده.

این اثر، درون مركز مستند «سوره حوزه هنری» تولید شده و در جشنواره عمار رونمایی مـی شود.

6-خالد و مجتبی - «روح‌الله رفیعی»

«روح‌الله رفیعی» -مدیر خانـه‌ی فرهنگ و رسانـه‌ی «ثائر»- مستند خود را این‌گونـه معرفی مـی‌کند: « داستان این فیلم مستند روایت زندگی دو رزمنده شیعه و سنی بـه نام‌های «خالد و مجتبی» هست که با هم علیـه وهابیت درون کشور سوریـه درون حال جنگ هستند؛ البته بسیـاری درون پی این بودند کـه جنگ رخ‌داده درون سوریـه را نبردی بین شیعه و سنی عنوان کنند، درصورتی کـه جنگ واقعی با وهابیت است

مراسم رونمایی از این مستند درون «دانشگاه علم‌وصنعت»، با حضور افرادی چون «محمدرضا شـهیدی‌فرد» و «فروز رجایی‌فر» از اعضای کاروان زائران صلح سوریـه، با استقبال بسیـار خوبی از طرف دانشجویـان مواجه شد. ضمن اینکه مستند «خالد و مجتبی» درون اولین حضور جشنواره ای خود، دیپلم افتخار برگزیده‌ی دوم بخش تکفیری و لوح تقدیر داوران درون بخش بین الملل «سیزدهمـین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت» راب کرد.

علاوه‌بر اثر خوش‌ساخت «خالد و مجتبی»، مستند «TF DOWN2» با موضوع اجتماعی افزایش جمعیت نیز از این کارگردان درون بخش مسابقه‌ی آثار مستند پنجمـین دوره‌ی «جشنواره عمار» حضور دارد.

7-هالیوود اسب ترووا - «داوود جلیلی» و «سلمان ابوطالبی»

داوود جلیلی کارگردان مستند «به رنگ زندگی» و برگزیده‌ی «جشنواره عمار»- پیرامون آخرین مستندی کـه ساخت آنرا بـه پایـان رسانده است، توضیح داد: « ساخت مستند «هالیوود اسب ترووا» را باهمکاری آقای «سلمان ابوطالبی» بـه پایـان رساندیم. این مستند بـه تاثیر برخی از فیلم‌های هالیوود بر روی خانواده‌ها و جوامع مـی‌پردازد. تهیـه‌کنندگی این مستند 40 دقیقه‌ای را آقایـان «محمدحسین قاسمـی» و «سید سعید مـیرصادقی» بر عهده داشتتند

دیدن این مستند مـی‌تواند خانواده‌های ایرانی را با یک مسئله‌ی نگران‌کننده درون خصوص تربیت فرزندانشان مواجه کند. خانواده‌هایی کـه بدون محدودیت خاصی هر انیمـیشن و فیلمـی کـه فرزندشان طلب مـی‌کند را برایش تهیـه مـی‌کنند و از اه اصلی آن انیمـیشن و فیلم بی‌خبرند.

8-فاکتور صوری - «سید مـهدی کرباسی»

«فاکتور صوری» مـهمترین اثر مستند «سفیر فیلم» درون پنجمـین «جشنواره‌ی عمار» محسوب مـی‌شود. این اثر بـه موضوع حساس «بانکداری اسلامـی» مـی‌پردازد. موضوعی کـه در این چند سال اخیر همواره مورد بحث بوده و عده‌ای معتقدند کـه نحوه‌ی بانکداری فعلی کشور بـه صورت ربوی است. آخرین مستند بلند «سفیر فیلم» سعی کرده هست که بـه این سوال مـهم پاسخ دهد.

«سید مـهدی کرباسی»، تهیـه‌کننده‌ی مستند جنجالی «کدام انحراف؟» با موضوع «اسفندیـار رحیم‌مشایی»، کارگردانی این اثر را بر عهده داشته است. این کارگردان موفق شد درون مراسم افتتاحیـه پنجمـین «جشنواره‌ی عمار» جایزه‌ی فانوس بلورین بخش مسابقه‌ی تیزر جشنواره راب کند.

9-شکوفه‌های زمستان - «تورج کلانتری»

«دهه‌ی پنجاه و همزمان با تحولات سیـاسی و اجتماعی، حلقه‌های هنری متعددی درون کشور شروع بـه فعالیت د کـه به خاطر پررنگ بودن مسائل سیـاسی درون آن دوره، کمتر مورد بررسی و توجه قرار گرفتند و گذر زمان باعث شد بسیـاری از این حوادث درون مـیان صفحات تاریخ بـه دست فراموشی سپرده شوند

جملات فوق توضیحی هست کوتاه پیرامون آخرین اثر موسسه «نجوای زلال هنر» کـه در ابتدای مستند «شکوفه‌های زمستان» آمده است. «تورج کلانتری» کارگردان درون توضیحات تکمـیلی پیرامون آخرین اثرش اظهار داشت: « این فیلم بـه تاریخ هنر انقلاب مـی پردازد و از تأثیر اشخاصی مـی گوید کـه جزو بنیـان‌گذاران حوزه هنری بودند و کارهای فرهنگی زیـادی را درون این راستا انجام داده اند. آقایـان «شریفی»، «بهزادپور»، «سلحشور»، «فردی» و «دهقان» از جمله افرادی هستند کـه این فیلم بـه معرفی آنـها و تأثیراتشان درون حوزه فرهنگ و هنر بعد از انقلاب مـی پردازد. «شکوفه های زمستان» بـه تهیـه کنندگی آقای «سید جمال عود سیمـین» ساخته شده است

10-به وقت مادری - «محمد حسن یـادگاری»

«به وقت مادری» جدیدترین مستند تولیدی موسسه‌ی فرهنگی «آرمان مدیـا» بـه کارگردانی «محمدحسن یـادگاری»، تهیـه‌کنندگی «محسن اخوان‌فر» و نویسندگی «حسین شمقدری» است. یـادگاری سال گذشته موفق بهب دیپلم افتخار چهارمـین جشنواره عمار به منظور مستند «داوطلبین عزیز» شده بود.

«به وقت مادری» سه روایت از سه زوج جوان هست که درون مواجهه با مساله «فرزندآوری»، هرکدام تصمـیم مختلفی درون مورد بچه دار شدن دارند و از زاویـه‌ی دید والدین، بـه موضوع «تحدید نسل» درون ایران مـی‌پردازد.




[پروژه های استعماری - مطالب نقد سینمای بعد از انقلاب واکنش شهرام کاشانی ب خبر اعتیادش]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sun, 03 Jun 2018 11:28:00 +0000